Itt a tél, a hideg, megfázásokkal teli időszak az életünkben. Nem csak mi, de a gyermekeink is ki vannak téve a megbetegedéseknek sajnos.
De mit tehetünk, hogy tudjuk megerősíteni a kicsik immunrendszerét felkészítve ezzel őket a megfázásos időszakokra?

Az anyatej, ami a legjobb a babának!

Soha ne felejtsük el, hogy egy csecsemőnek a legkiválóbb „immunerősítő szer” az anyatej.  Az anyatej tartalmaz minden olyan anyagot, melyre a gyermek fejlődéséhez szükség van, egyúttal megvédi a babát számos fertőzéstől és betegségtől, hiszen a saját immunrendszerük ilyenkor még rendkívül gyenge. 


Természetesen, ha az édesanya valamiért nem tud szoptatni, ma már korszerű tápszerekkel tudjuk pótolni mindazokat az anyagokat, amikre a babáknak szüksége van ilyenkor. A mai tápszerek már megfelelően biztosítják a baba fejlődését, de persze az anyatejes táplálást nem tudják 100 %-osan kiváltani.

Vitaminok, amikre fokozottan szüksége van kicsiknek és nagyoknak is télen

Télen kevesebb napfény ér minket s a kicsiket is, így érdemes D-vitamint juttatnunk gyermekeink szervezetébe, hiszen fontos szerepe van a csontok és az immunrendszer fejlődésében. Képzeljétek, egy nem rég készült kutatás szerint, tél végére 10-ből 9 felnőttnek D-vitamin hiánya van, úgyhogy képzelhetjük, a gyerekeknél sem lehet sokkal jobb ez a statisztika.
A másik nagyon fontos vitaminunk melynek jótékony hatásait mindannyian ismerjük: a C-vitamin, mely fokozza a szervezet védekezőképességét és ellenállását a fertőzésekkel szemben.
Emellett az A-vitamin (nagy szerepe van a sejtmegerősítésben az ellen állóképesség fokozására) az E-vitamin (növeli az ellen állóképességet a fertőzésekkel szemben) és a B- vitamin (segít az immunsejteknek elpusztítani a nem kívánt betolakodókat) rendkívül fontos a szervezetnek.    

Természetes vitaminforrásaink

Akkor most nézzük, melyek azok a természetes vitaminforrások, melyek mind-mind segítenek nekünk és a kicsiknek is, hogy ellenállóbbak legyünk a megbetegedésekkel szemben, illetve hamarabb kigyógyuljunk a betegségekből, ha már megfáztunk.
Elsőként a mézet, és a propoliszt említeném. A méz szinte az összes ásványi anyagot tartalmazza, amely az emberi szervezet egészséges működéshez szükséges.
Itt fontos megemlítenünk, hogy a méz minősége sem mindegy! A gyanúsan olcsó, kevert mézek nem biztos, hogy jó választások!  
Jó tudni azt is, hogyha forró teába tesszük a mézet, a vitaminok 40fok felett elvesztik hatásukat, így inkább 1-1 kanállal adjunk gyermekeinknek belőle reggel és este, vagy langyos teába tegyük.
A következő „jó barátunk” akit ugyan sokan nem kedvelnek erős illata miatt a fokhagyma. Pedig tudni kell róla, hogy az egyik legjobb gomba, vírus és baktériumölő természetes csodaszerünk. Érdemes megelőzésnél is fogyasztani, de ha gyermekünk megfázik, akkor nagyon nagy szerepet játszhat a gyógyulásban is!

A C-vitamin amiről már volt szó, egyik legjobb forrása a citrom, illetve a citrusfélék. Ha szeretnénk a citromot teába tenni, ne felejtsük el, akár a méznél, a benne lévő értékes C-vitamin is elveszik 40fok felett!
A csipkebogyó a következő a sorban, aminek rendkívül magas a C-vitamin tartalma így érdemes lehet vele is egy próbát tennünk gyermekeknél, ha teát főzünk belőle, vegyük figyelembe, hogy 60 fok felett benne is lebomlanak a vitaminok!
A fentebb említett D-vitamint is rengeteg ételben megtalálhatjuk. D-vitaminban gazdag ételeink többek közt a máj, a tengeri hal és a tojás, kisebbeknek pedig D-vitaminnal dúsított tejpépek és tejitalok formájában pótolhatjuk a télen elveszett vitaminokat.
A-vitaminban gazdag zöldségünk pedig a sárgarépa, melyet egészen kicsi kortól adhatjuk a babáknak a hozzátáplálás után, akár nyersen is adhatunk belőle a kicsiknek rágcsálni, mivel főzés során veszít valamennyit vitamintartalmából.

Biztosan hallottatok már a cékla és a brokkoli kiváló hatásairól is, nagyszerű antioxidáns forrás révén mindkettő segíti az immunrendszer működését, így a céklát lereszelve nyersen, egy kis almával adhatjuk a kicsiknek, de főve főzelékekben is megállja a helyét, ahogy a társa, a brokkoli is.
Nem túl olcsó ám kiváló E-vitamin forrás lehet az avokádó. Akár avokádó krémként is pirítósra kenve, vagy rántotta mellé lehet adni a gyermekeknek. Finom és tápláló, illetve a téli időszakban érdemes figyelni az üzletek polcain, mert viszonylag olcsón juthatunk hozzá.

Tehát összességében elmondhatjuk, hogy a zöldség és gyümölcsfogyasztás télen is nagyon-nagyon hasznos, de fontos tudni, hogy sajnos annyit nem tudunk enni belőlük, amennyi fedezné a napi szükséges vitamin bevitelt. Így érdemes vitamin vagy tejital formájában adnunk a kicsiknek kiegészítésként! De ne felejtsük el, a helyes, vitaminokban gazdag étrend nélkül, maguk a vitamin kapszulák nem elegek ahhoz, hogy segítsenek az immunrendszerünk teljes védelmében.
A zöldségeket és gyümölcsöket pedig érdemes piacon, termelőktől beszerezni, hogy biztos magas vitamin tartalommal rendelkezzen és ne vegyszerrel érlelt termékeket vásároljunk gyermekeink és magunk számára.

 

Kellemes és betegség-mentes telet kívánok! :)